کد مطلب:12398 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

حوادث سال دوم هجرت
در سال دوم جنگهائی كوچك (پارتیزانی) هم روی داد كه آنها به نام: سرایا (جمع سریه) معروف است. و سرایا جنگهائی بود كه رسول در آنها شركت نداشته است. عدد این سرایا را سی و هشت سریه نوشته اند و به روایت طبری چهل و هشت.

سال دوم سال تغییر قبله از مسجدالاقصی به خانه كعبه بود، و نیز واجب شدن زكات و روزه. هفده ماه پس از ورود پیامبر به مدینه، روز دوشنبه، نیمه رجب، در مسجد بنی سالم بن عوف، كه نخستین نماز جمعه در آن خوانده شد قبله مسلمانان از بیت المقدس به كعبه تغییر یافت.

پیامبر دو ركعت از نماز ظهر را بسوی بیت المقدس و دو ركعت دیگر را (با نزول آیه مربوط به تغییر قبله) بسوی خانه كعبه برگزار فرمود. زیرا نمازهایی كه در مكه دوركعتی خوانده میشد یك ماه پس از هجرت چهارركعتی شده بود. زكات مال و زكات فطره، و روزه ماه مبارك و نماز عید فطر و عید قربان و دستور قربانی هم به روایتی در سال دوم هجرت مقرر گردید.

نوشته اند كه رسول در ماه صفر سال دوم هجرت خود را برای غزوات آماده كرد؛ بیست و هفت غزوه كه اولین آنها: عزوه «ودان» بود معروف به غزوه (ابواء). و بعد غزوه بدر اولی یعنی غزوه (سقوان) در جمادی الاخری، و غزوه بدر كبری، در رمضان سال دوم هجرت، غزوه بنی قینقاع در شوال این سال.